Dispečerský deník
Dispečerský deník představuje klíčový informační systém pro manažera dopravní infrastruktury. Základní funkcí je zastřešení jednotlivých zdrojů informací pro řízení dopravy s přímou informační podporou centrálního dispečerského aparátu. Využíváním systému se eliminuje těžkopádná komunikace a duplicitní pořizování dat, což podporuje rychlé a kvalifikované rozhodování. Poskytuje rozsáhlé operativní, taktické i strategické rozhodování. Je určen pro přímé dispečerské řízení.
Mimořádné události – zaznamenané v realizaci dopravních služeb jsou průběžně zaznamenávány, řešeny a na jejich základu je prováděno dopravní řešení s ohledem na maximální eliminaci škod, minimální dopravní omezení a urychlené řešení změn v dopravě s minimálním dopadem na cetující veřejnost.
Pojistné události – Ucelené řešení pojistných událostí s ohledem na individuální požadavky pojišťoven. Uvedený blok umožňuje minimalizovat prodlevy při řešení škodních událostí a zpřehledňují proces řešení a komunikace s jednolivými pojišťovnami.
Ostatní události – propracované řešení na záznam a vyhodnocování ostatních údajů z dopravy.
Škodní komise – máme řešení. Škoda způsobená zaměstnancem zaměstnavateli.
Škodu lze definovat jako majetkovou újmu vyčíslitelnou v penězích. Případy, kdy zaměstnanec způsobí svému zaměstnavateli škodu, je nutné vyřešit nejen po právní stránce, ale vzniklou škodu je také nutné správně daňově posoudit a zaúčtovat. Zaměstnavatel při „likvidaci škody“ postupuje podle zákoníku práce, podle občanského zákoníku, zákona o daních z příjmů, zákona o účetnictví, ale také v souladu s ujednáním v kolektivní smlouvě, případně s nařízením stanoveným vnitřním předpisem.
Monitoring dopravních prostředků
Monitorování reálného provozu dopravních prostředků. Je propracováno s ohledem na využití v dopravně provozním řízení dispečerů. Dopravní dispečeři mají ihned k dispozici veškeré informace o vozidle, řidiči a mnoho dalších informačních veličin, potřebných pro správné rozhodování dispečerem.
Table report – Zobrazení velmi výhodné pro náhled na rychlé dohledání informací nejen o vozidle ale i řidiči, místu, poloze, údajů o vozidle a dalších. Přímým odkazem je zajištěna kontinuita a mapovými podklady v reálném čase.
Grafický přehled – je jasnou ukázkou přehledu orientovaného na lidské oko, které zaznamenává přímým pohledem změny v dopravě. Jasným pohledem na události je ihned zřejmá práce dopravního prostředku a jeho stav.
Mapa - informační přehled dopravních prostředků na mapě. Vozidla jsou zobrazena podle jednotlivých typů vozidel, příslušnosti k dopravám a dalších veličin na mapě. Zobrazen je samozřejmě směr jízdy a další veličiny o vozidle se zobrazením interních informací. Velmi zajímavou veličinou je i velikost zpoždění dopravního prostředku.
Zde jsou uvedeny pouze základní pohledy.
Prostředí pro poskytování informací pro vedoucí pracovníky, kteří potřebují okamžité informace o dění v dopravě. Přináší ucelený pohled o všech pracovnících a jejich plnění předpokladů pro výkon jejich pracovní činnosti. Změny v pracovních plánech na střediscích, rozpisy práce pracovníků, plány zájezdů, výprava vozidel včetně podrobných informací pro kontrolní a pracovní činnost. Kontrolní mechanismy pracovníků a vozidel. Tvorba a správa článků, manuálů a provozních informací.
Informace pro pracovníka
Prostředí pro poskytování informací pro přihlášeného pracovníka, který potřebuje okamžité informace o svém výkonu práce v dopravě. Přináší ucelený pohled o všech jeho pracovních výkonech a informací pro plnění jeho pracovní činnosti. Změny v pracovním plánu na jeho střediscích, rozpisy práce pracovníka, plán zájezdů, výprava vozidel spojených s výkonem práce včetně podrobných informací.
Plánování dopravy
Výběrem časového období z grafikonu lze efektivně a velmi rychle připravit plány práce pro vozidla a pracovníky do palubního počítače. Obsahuje přípravu linky, stanic, poznámek a mnoho dalších potřebných veličin. Základem jsou informace z grafikonu aby pokryly veškeré činnosti a informace spojené s výkonem práce palubního počítače.
Pokladna
Návrhem tarifního systému rozumíme obecně systematické sestavení cen jízdného včetně tarifního ustanovení a ustanovení pro přepravu. Při návrhu tarifního systému vycházíme z toho, že výše tarifu je součástí tržního systému ve veřejné dopravě a určuje i atraktivnost veřejné dopravy pro cestující. Z těchto důvodů je vytvoření tarifního systému a výše cen jízdného součástí ekonomických rozhodnutí objednatele dopravy v souladu s celkovou dopravní strategií regionu.
Příprava dat pro palubní počítač
Zpracování uvedených podkladů v závislosti na palubním počítači a jeho dodavateli. Příprava dat spočívá ve vytvoření potřebných struktur a typů distribučních kanálů s ohledem na zabezpečení a rychlost spojenou s realizací a následným poskytováním informací nejen cestující veřejnosti.
Personální evidence se zakládá současně s přijetím nového zaměstnance do pracovního poměru. Personální evidence slouží výhradně pro interní potřebu zaměstnavatele. ECard zajišťuje ochranu osobních údajů zaměstnance před zneužitím. Do osobní karty smí nahlížet jen osoby k tomu oprávněné např.: vedoucí organizačního útvaru, v jehož přímé řídící působnosti je příslušný zaměstnanec zařazen a zaměstnanci personálního útvaru. Obsahem personální evidence je neustále aktualizovaný soubor údajů přímo spojených s výkonem pracovního zařazení a o kvalitě výkonu jeho pracovní činnosti.
Informační systém pro pracovníky a manažery
Aplikace (pro zaměstnance a pro manažery)
Informační aplikace
Interní jízdní řády – zobrazení jízdních řádů v interním typu. Informace jsou stejného druhu a určení jako pro cestující veřejnost formou staničních jízdních řádů s doplnění o interní informace potřebné pro provoz a řešení nestandardních siruací.
Vyhledávání spojení v jízdních řádech – vyhledávání spojení v jízdních řádech s ohledem na dopravní uzly a doporučení dopravce. Základními kritérii vyhledávání je datum a čas přepravy, místo počátku dopravy (stanice) a koncový bod dopravy (stanice).
Informační mapa linek a dopravních uzlů – zobrazení dopravních tras linky a dopravních uzlů na mapě.
Seznamy linek – přehled provozovaných linek k danému datu a dni provozu. V popisu linky je uvedena trasa a další potřebné informace potřebné pro kvalitní a přesnou informaci včetně interních informací.
Seznamy stanic - přehled aktuálních stanic k danému datu a dni provozu. V popisu stanice je uveden odkaz do mapy pro lepší orientaci umístění stanice v obsluhovaném regionu dopravy, seznam linek provozovaných uvedenou stanicí a další potřebné informace potřebné pro kvalitní a přesnou informaci.
Trasy linek – zobrazení aktuálních linek v mapě. Zobrazení stanic a trasy linky včetně interních informací.
Informace o provozu pro pracovníky jsou blokem určeným výhradně pro pracovníky. Obdrží komplexní informace pro svou práci, informace o změnách ve svém pracovním přidělení. Informace o plánu práce na zvolené období, informace o zájezdech, podrobnosti o výpravě, informace o osobním pracovním přidělení, přesnou informaci o jízdních řádech. Sleduje plnění svých povinností o pravidelných lékařských prohlídkách, školeních profesních, odborných a jiných spojených s vykonáváním jeho profese. Mohou vyhledávat dopravní spojení v jízdních řádech a informace o trasách linek. K dispozici jsou i vozové jízdní řády.
Informace o provozu pro vedoucí pracovníky jsou blokem určeným výhradně pro vedoucí pracovníky. Obdrží komplex informací o práci pro všechny pracovníky potřebné pro svou práci vedoucího pracovníka. Informace o změnách ve svém pracovním přidělení, informace o plánu práce na zvolené období. Informace o zájezdech, podrobnosti o výpravě, informace pracovním přidělení všech pracovníků, přesnou informaci o jízdních řádech. Kontrolní systém provozních pracovníků ohledně plnění jeho povinností při zajišťování jeho povinností školení, lékařských prohlídek a podobně. V informacích o dopravě lze vyhledávat dopravní spojení v jízdních řádech. Informace o trasách linek. K dispozici jsou i vozové jízdní řády.
Výběrem časového období z grafikonu lze efektivně a velmi rychle připravit plány práce pro vozidla a pracovníky do palubního počítače. Obsahuje přípravu linky, stanic, poznámek a mnoho dalších potřebných veličin. Základem jsou informace z grafikonu tak, aby pokryly veškeré informace spojené s výkonem práce vozidla i různých typů zařízení a činností s výkonem spojené.
Vzniklá kompilace je mohutnou datovou základnou pro širokou škálu využití. Využívá se pro poskytování informací třetím stranám o dopravě, cestující veřejnosti, společnostem dodávající potřebná zařízení pro řízení a organizaci dopravy.
Na datové základně jsou vybudována robustní API rozhraní, díky nimž se stávají informace snadno distribuovatelné k dalšímu řízenému využití.
Zajištění komunikace a předávání informací
Messaging zrychluje komunikaci a umožňuje snadnou spolupráci mezi více lidmi. Na rozdíl od e-mailu nebo telefonu druhá strana neřeší zda je účastník k dispozici či nikoliv a na kterém komunikačním kanálu. Většina uživatelů systému umožňuje nastavit komunikační priority, tedy zprávu, která je preferována uživatelem a je tedy směrována na jeho oblíbený prostředek, tím nemusí být přímo přítomen u svého počítače.
Na druhou stranu uživatele nikdo nenutí, aby na zprávy odpovídali ihned. Tímto způsobem se message komunikace stává méně vyrušující než třeba telefon a to je částečný důvod, proč je tento způsob komunikace mnohem více oblíben v dopraváckém prostředí. Messaging je ideální pro rychlou výměnu dopravních informací, krátkých informací o změnách v dopravě. Plánech a řešeních dopravních situací či koordinacích jednotlivých událostí.
Mobilní messaging je služba, která umožňuje přístup ke zprávám z mobilních zařízení, od standardních telefonů až po zařízení smartphone a tablety (tedy zařízení s operačním systémem například Android, iOS) a to pomocí standardních klientů vytvořených pro danou platformu nebo díky takzvané bezklientní platformě, webovému rozhraní. Výhodou webového rozhraní je možnost připojení v podstatě jakéhokoli zařízení z jakékoli sítě bez ohledu na použitý operační systém.